EIE carbon technologie
- hook nebo hookless
- symetrické nebo asymetrické
- vzory karbonových vláken – weave
- lakování ráfku – finish
- verze ráfku UL / SL / XC / AM / DH – version
- typy vrtání děr pro niple / paprsky – Hole type
Hook nebo Hookless ráfky?
Hookless ráfky byly nejdříve rozšířeny v segmentu MTB a dostaly se hned i na gravel kola. S nástupem kotoučových brzd do silničního pelotonu a s tím spojeného užívání širších ráfků a plášťů se hookless ráfky pomalu začínají používat i zde. U silničních kol to má ale svoje pravidla…
Tradiční ráfky mají po vnějším obvodu ráfku patkové háky tzv. hook. Logicky ráfky, které po vnějším obvodu tyto háky nemají se nazývají hookless.
Všimněte si, že varianta designu hákových patek typicky neovlivňuje vnější průměr ráfku. Ve většině případů výrobci vytvoří verzi ráfku bez háků a pomocí stejné formy, pouze se změní desky, které tvoří část středového kanálu ráfku. S upraveným uspořádáním a novými nainstalovanými deskami má alternativní verze jinou vnitřní šířku (typický rozdíl 1,5 mm).
Proč potřebujeme háky? Jednoduše řečeno, háky poskytují větší stabilitu a lepší usazení pneumatiky, zejména při vyšším tlaku. Ve srovnání s pneumatikami pro automobily nebo motocykly mají pneumatiky pro jízdní kola tenčí pláště a nejsou dostatečně tuhé, aby se při extrémním použití udržely na místě. Jinými slovy, průměr pneumatiky se může s vyšším tlakem zvětšit, což vede k riziku vyskočení pláště z ráfku. Háky slouží jako ochrana tím, že zabraňují roztažení a vyskočení pneumatiky.
Limitní tlak pro silniční hookless ráfky je 75 psi (5,2 bar) a pro Gravel hookless ráfky je 55 psi (3,8 bar). Pokud víte, že budete foukat na vyšší tlaky, tak vždy volte ráfky s háky!!!
Proč se háky odstraňují? Protože vyšší efektivita výroby… Hookless ráfky se vyrábějí snadněji než hook ráfky, protože háky vyžadují složitou třídílnou formu.
Design ráfku je hladší a stěny jsou plynule spojeny se středovým kanálem ráfku. Materiál proudí plynuleji a rovnoměrněji z boční stěny, nahoru a přes bezhákovou patku do sedla patky. Hookless ráfky jsou výrazně odolnější vůči nárazům a následnému poškození.
Další výhodou odstranění háků je následně trochu širší profil pneumatiky, který má za následek lepší jízdní vlastnosti. U MTB kol, kde se při použití bezdušáků tlaky pohybují pod 30 psi (2 bar), jsou háky víceméně zbytečné, proto dnes u karbonových ráfků pro MTB najdete už pouze hookless verze.
Takže co vybrat? Pokud jezdíte širší pneumatiky s nižšími tlaky a pohybujete se v terénu nebo po nezpevněných cestách, tak zvolte hookless. Budete díky tomu těžit z většího pohodlí, lepších jízdních vlastností a vyšší odolnosti ráfků.
Jak jsem již psal, tak hookless ráfky nejčastěji používáme s bezdušovými plášti, ale ne všechny bezdušové pláště jsou kompatibilní se všemi hookless ráfky! Je rozumné se předem informovat u výrobce plášťů, zda podporují používání no hookless ráfcích. Nezapomeňte na limit tlaku v pneumatikách, 75 psi / 55 psi pro hookless, abyste vás při jízdě nepotkala nečekaná nehoda.
No a nakonec pokud na silničce používáte užší pláště nebo hustíte na vysoké tlaky, vždy sáhněte po verzi ráfků s háky! To poslední co chcete je, aby vám vyletěl plášť z ráfku někde ve sjezdu…
Symetrické nebo asymetrické ráfky?
Toto už je docela jednoduchá problematika. Symetrický ráfek známe odjakživa. Díry pro niple / špice jsou vrtány přesně na středu ráfku a ráfek jako takový má symetrický tvar.
Naproti tomu asymetrický ráfek má svůj “vrchol” a tudíž i vrtané díry o několik milimetrů vyosené. Díky tomu je možné vyrovnat úhel paprsků na obou stranách na téměř stejnou hodnotu. Toto je důležité hlavně u zadních kol, kde kazeta posouvá přírubu s paprsky více ke středu náboje, což má za následek nestejné napnutí paprsků na straně u kazety a na straně opačné. To samé se děje u všech kol s kotoučovou brzdou.
Naším cílem je vždy mít napětí paprsků na obou stranách co nejpodobnější, díky čemuž jsou kola tužší a stabilnější. Pokud použijeme symetrický ráfek na zadním kole, může být napětí na straně u kazety řádově o 40-50% vyšší než na opačné straně.
Z toho plyne, že použití symetrického ráfku se hodí pouze v jednom případě a to je přední kolo s ráfkovou brzdou. Všude jinde, tedy na zadních kolech nebo na všech kolech s kotoučovými brzdami je výhodnější použít asymetrický ráfek, který nám pomůže vyrovnat napětí na obou stranách výpletu!
K tomuto bych jenom poznamenal, že občas se můžeme setkat ještě s dalším řešením nestejného napětí a to sice tzv. 2:1 spoke ratio výplety. Toto řešení používá vícero značek (Fulcrum, FFWD, Specialized, Corima) a spočívá v tom, že použijeme symetrický ráfek, ale na straně u kazety dáme dvojnásobný počet paprsků než na opačné straně. Jak jsem již psal, strana u kazety bývá o 40-50% více napnutá než ta opačná, takže pokud na opačné straně ubereme polovinu paprsků, tak ty ostatní přeberou jejich napětí a dojde k vybalancování napětí na obou stranách. Každopádně to má svoje úskalí a pokud plánujete zaplétat vlastní karbonová kola, tak stejně běžně koupíte pouze náboje s počtem paprsků 1:1.
Vzory uhlíkových vláken – Weave
Uhlíkové vlákno je dodáváno ve formě kontinuálního kabelu navinutého na cívku. Kabel je svazek tisíců souvislých jednotlivých uhlíkových vláken držených pohromadě a chráněných organickým povlakem. Počet vláken na kabel určuje, jaká -K je vazba (tj. 3K znamená, že na kabel je 3000 vláken). Existuje několik různých vzhledů. Nejběžnější jsou UD, 3K a 12K. UD / 3K / 12K tedy určují vzor uhlíkové vazby.
UD carbon (Uni-Directional) má vlákna, která běží stejným směrem, místo aby byla spojena dohromady. Kromě běžných paralelních vzorů UD nabízí EIE také vlastní vzory, jako je vzor “X”, vzor Butterfly. Vlastní vazba vyžaduje komplikované pokládání uhlíku, za toto provedení účtuje EIE příplatek 15-25 USD podle požadovaného vzoru. Tyto vzory navíc nelze použít na všech ráfcích.
3K znamená 3000 vláken na kabel. EIE může nabídnout několik variant 3K vazby, včetně 3K twill (horizontální) a 3K twill (vertikální). To samé platí pro 12K vzor.
Lakování – Finish
EIE obecně nabízí tři lakované povrchy – matné, lesklé a saténové.
U matného povrchu jsou hůře viditelné různé mikroškrábance, což pomůže skrýt i drobné nedokonalosti karbonových vrstev.
Jednou z předností lesklého povrchu je, že poskytne „jasnou“ bariéru mezi prostředím mechanického opotřebení a vaším ráfkem. Někteří jezdci preferují tento druh laku, protože vypadá velmi leskle a efekt je podobný metalickému nebo perleťovému laku. Ale nečistoty a škrábance mohou být viditelnější.
U saténového laku je jeho lesk něco mezi matným a lesklým povrchem. Toto lakování je nejblíže k tomu, jako kdyby ráfek nebyl lakovaný vůbec. Karbon je viditelnější než u matného povrchu. Za mě osobně je toto nejhezčí způsob lakování EIE ráfků.
Čtvrtým a speciálním typem lakování je tzv. Paintless. Jedná se o úpravu povrchu přímo ve výrobní formě, ráfek tudíž lakovaný vůbec není. Tato technologie přináší ekologičtější výrobní linku a lepší vlastností ráfku co se týče váhy a pevnosti. Paintless úpravu je možné použít pouze v kombinaci s UD vzorem vláken.
Jinak obecně platí, že pokud chcete docílit nižší hmotnosti u ráfku, tak volte UD vzor místo 3K nebo 12K, jelikož tyto jsou vždy o něco těžší (cca 10 gramů na ráfku).
Verze ráfku UL / SL / XC / AM / DH – Version
Standardní verze EIE ráfků (XC / AM / DH) jsou vyrobeny z uhlíkových vláken Toray T700. Standardní verze je vhodná spíše pro těžší jezdce a hrubší zacházení. Pokud jste náročný uživatel a očekáváte od ráfků vyšší odolnost, doporučuji zvolit těžkou verzi.
Superlehká verze EIE ráfků (SL) je vyrobena ze směsi lepších uhlíkových vláken Toray T800 a směsi standardních vláken Toray T700.
Ultralehká verze (UL) je navržena pro lehké jezdce a pro ty nejlehčí výplety! Ráfky jsou kompletně vyrobeny z vláken Toray T800. Pokud vyberete UL ráfky, jste odkázáni pouze na UD povrchovou strukturu karbonu, ta je totiž nejlehčí.
Typy vrtání děr pro niple / paprsky – Hole type
Standard, jedná se o klasické vrtání děr a je to záladní typ vrtání, které EIE používá. 99% procent ráfků nechávám vyrábět právě ve standardní verzi děr.
Without Rim Bead Hole, je varianta, kde se vyvrtá pouze díra pouze v jedné stěně ráfku. Nenechte se se zmást tím, že EIE tento typ vrtání označuje (Tubeless ready). Všechny EIE ráfky jsou tubeless ready, ale jde o to, že při tomto vrtání nedochází k vytvoření děr ve vnitřní stěně ráfku. To je na jednu stranu fajn, protože odpadají potíže s lepením bezdušové pásky a s jejím případným poškozením a nutnou výměnou. Na stranu druhou se tyto ráfky složitě zaplétají, jelikož nipl se na svojí pozici musí dostat přes díru pro ventilek a většina lidí si ani nedokáže představit, jak se to dělá 🙂 výrazně složitější jsou potom i opravy a ne každý servisák by si s tímto uměl poradit…
Internal Nipple Hole, je podobné jako standardní vrtání, akorát niple jsou schované uvnitř ráfku. Často se toto používá u silničních aero kol (ikdyž testy ukazují, že vliv na aerodynamiku je mizivý až žádný). Nevýhodou je, že kola lze centrovat pouze po sundání pláště a bezdušové pásky… Každopádně designově jde o velmi čistou a pěknou variantu usazení niplů.